Website over de 23 grondrechten in de Grondwet

Nieuws

Advies Onderwijsraad ‘Vrijheid van onderwijs'

(15.09.11) Aan het eind van dit jaar komt de Onderwijsraad met een advies aan de Tweede Kamer over Artikel 23 van de Grondwet. De Kamer had de raad gevraagd om hierover zijn licht te laten schijnen. Woensdag 14 september hield de Onderwijsraad een symposium waarop verschillende sprekers hun zegje over dit beroemde grondwetsartikel konden doen dat bijna een eeuw geleden een eind maakte aan de schoolstrijd. Na afloop van het symposium liet de Onderwijsraad doorschemeren dat zijn advies geen revolutionaire veranderingen zal bepleiten.

De Tweede Kamer kwam met zijn adviesaanvraag voor de onderwijsraad op 16 maart 2011. Letterlijk schrijft Kamervoorzitter Verbeet in haar brief: 'Het debat over artikel 23 Grondwet heeft behoefte aan meer transparantie en coherentie. De Raad wordt verzocht te komen tot een meer integrale doordenking van artikel 23 uitmondend in een gezaghebbende interpretatie die in de plaats kan komen van uiteenlopende en incidentele interpretaties. De Raad wordt gevraagd naast experts hierbij ook de belangrijkste representanten van de partijen in het onderwijs (deelnemers, leerkrachten, schoolbesturen) te betrekken.'Na afloop van het symposium liet Onderwijsraadvoorzitter mevr. Ten Dam in Trouw doorschemeren dat er ‘geen oproep tot revolutie valt te verwachten valt van de Onderwijsraad geen oproep tot revolutie te verwachten’.
Ten Dam vervolgde: ‘Jawel, er moeten wat vragen beantwoord worden rond artikel 23, maar het artikel maakt diversiteit in het onderwijs mogelijk. Die diversiteit staat rechtstreeks in verbinding met de oorsprong ervan in 1917; de erkenning van het feit dat Nederland een land van minderheden is. En dat is bijna een eeuw later niet veranderd.'

bron Trouw 21.09.11, Klik hier voor tekst brief Tweede kamer.
grondrecht Artikel 23 Nederlandse Grondwet

Uitgelicht

We verwarren meningen met kennis

Emine Ugur citeerde in haar column in Trouw de Turkse filosofe Ioanna Kuçuradi die gesignaleerd had dat we steeds meer meningen met kennis verwarren:
Respect voor alle meningen bestaat niet. Mensen verdienen respect, meningen niet. Meningen zijn er om bediscussieerd te worden. We verwarren meningen met kennis. We verwarren kennis met overtuigingen. Je kunt niet democratisch besluiten of iets een feit is. Democratie is heilig, maar moeten we democratisch besluiten of de wereld plat is of niet? Wat is de volgende stap? Gaan we dan ook democratisch besluiten of mensenrechten het nog wel verdienen om beschermd te worden?
(9.11.2024)

Bekijk oude afleveringen Uitgelicht

Nieuw verschenen

cover weerbare rechtsstaat

Jorieke Manenschijn, Bastiaan Rijpkema en Steven Bruintjes werken als wetenschappers bij de Universiteit Leiden. In hun boek Weerbare rechtsstaat - De vangrails in de Grondwet laten ze de ‘vangrails’ zien die een grondwet kan bieden om te voorkomen dat de democratische rechtsstaat van de weg raakt.
De auteurs staan niet alleen stil bij onze eigen waarborgen als de grondrechten en het tweekamerstelsel, maar ze laten ook ‘vangrails’ zien die elders bedacht zijn. Het boek gaat ook in op de effectiviteit van de waarborgen. Aan het eind van het boek wordt de Nederlandse Grondwet langs de meetlat van de weerbare rechtsstaat gelegd.(18.02.2025)

Bekijk overzicht nieuwe boeken

Knipoog

Grooter zelfstandigheid

Een extraparlementair kabinet of niet, als er morgen een kabinetscrisis moet worden afgewend, gaan de voormannen van de betrokken partijen in de Tweede Kamer om de tafel zitten en hopen er samen uit te komen. Onze grote negentiende-eeuwse staatsman Johan Rudolf Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien. In zijn Narede hield Thorbecke in 1869 voor de laatste keer een hartstochtelijk pleidooi voor een scheiding van de wetgevende macht, uitvoerende en rechterlijke macht:
Ik wensch hier niet een Ministerie, dat enkel orgaan van een meerderheid der Tweede Kamer zij. Ik verlang grooter zelfstandigheid voor de Kroon en hare Regering.’
(05.02.2025)

Bekijk oude afleveringen Knipoog