• Website over de 23 grondrechten in de Nederlandse Grondwet
 

Openbaar Ministerie pleit voor opheffing briefgeheim pakketjes

Op dit moment duurt het weken voor het Openbaar Ministerie toestemming van de rechter heeft om een verdacht pakketje van Post NL te openen. Dat zou snel moeten veranderen, vindt het OM.

Sinds enige tijd controleren politiehonden Nederlandse postpakketten op de aanwezigheid van drugs. Aanleiding waren klachten uit het buitenland over het op grote schaal per post versturen van drugs vanuit Nederland. In twee jaar tijd zijn tijdens zulke controles meer dan 200 duizend XTC-tabletten, enkele tientallen kilo's MDMA en amfetamine en enkele kilo's cocaïne en heroïne aangetroffen.
Vaak is het lastig om de verzenders van de pakketjes terug te vinden. Voor een deel komt dat omdat het lang duurt voor een pakje geopend mag worden zodat veel sporen, zoals camerabeelden bij de inleverpunten, dan al verdwenen zijn.

De problemen doen zich overigens alleen bij Post NL voor. Dit komt omdat Post NL de enige postbezorger is die gehouden is aan een wettelijk opgelegd briefgeheim. Dit stamt uit de tijd dat de PTT - de voorganger van Post NL - als overheidsbedrijf belast was met de ‘Postdienst' binnen Nederland het monopolie op de postbezorging had. Op deze activiteiten is het briefgeheim van art. 13 Gw van toepassing.
Dit leidt tot de merkwaardige conclusie dat er om de pakjes van Post NL net zo te kunnen behandelen als die van concurrenten UPD en DHL de Grondwet gewijzigd zal moeten worden en dat is in Nederland bepaald geen eenvoudige opdracht.

In Trouw van 22 december 2018 bestrijdt jurist Manon Julicher de noodzaak van een wijziging van de Grondwet, Alleen het wijzigen van art. 16 Postwet en het aanpasen van het Wetboek van strafvordering zouden volstaan om deze kwestie op te lossen.

Rob Zenger van Bits of Freedom zette principiële kanttekeningen bij het feit dat het Openbaar Ministerie het briefgeheim kennelijk wil opheffen omdat de procedure omslachtig is en veel tijd kost:
'Wij kunnen goed begrijpen dat het Openbaar Ministerie processen die onnodig lang duren, efficiënter wil maken en belastinggeld goed wil besteden. Maar waar we het hartgrondig oneens over zijn, is de wijze waarop men dit in de bovenstaande voorbeelden wil bereiken: door het schrappen van noodzakelijke waarborgen die burgers beschermen. Onze vrijheid mag immers best wat kosten.'

 

Nieuwsarchief

Uitgelicht

Mag je een partij verbieden?

De volksvertegenwoordiging staat in principe open voor alle leden van het volk, mits ze voldoende stemmen halen. Welke overtuigingen ze koesteren doet er niet toe. Al leggen ze wel een eed (of belofte) af op de Grondwet, dat schept toch enige verplichting, zou je zeggen. Temeer omdat daar sinds kort, afgelopen augustus, de volgende bepaling aan is toegevoegd: 'De Grondwet waarborgt de grondrechten en de democratische rechtsstaat.

Aldus Stevo Akkerman in Trouw van 18 november 2022. Er gaan steeds meer stemmen op om Forum voor Democratie te verbieden. Hebben we dat punt bereikt toen Forum-Kamerlid Guido van Meijeren bedacht dat je met een volksopstand de regering kon verdrijven? Zou Forum dezelfde weg opgaan als de Centrumpartij '86? Die werd in 1998 door de rechter verboden onder verwijzing naar art. 8 Gw.

Stevo Akkerman aarzelt. Sinds 2018 vraagt de Tweede Kamer om een Partijwet waarin expliciet vastligt wat je als partij moet hebben gedaan om verboden te worden. Die wet afwachten of nu ingrijpen? Akkerman breekt zich er nog steeds het hoofd over.
(21.11.2022)

Bekijk oude afleveringen Uitgelicht

Pas verschenen

demonstratierecht cov1Berend Roorda e.a.
Recente demonstratie- en vergaderingsrechtelijke vraagstukken

Aanleiding voor het maken van dit boek is een evaluatie van de Wet openbare manifestaties tegen de achtergrond vande vraag: voldoet de wet opgewassen aan de eisen van deze tijd? Auteurs Berend Roorda, Jan Brouwer en Jon Schilder behandelen tal van actuele vraagstukken, zoals de boerenprotesten, protestacties bij abortusklinieken, eenmansprotesten en demonstraties tegen bestemmingsplannen. Ook staan ze stil bij thema’s als de strafbaarheid van het gedrag van demonstranten en een mogelijk verbod op gezichtsbedekking bij manifestaties.

Dankzij de brede opzet van het boek komen tal van facetten van demonstraties, die de afgelopen tijd in het nieuws zijn, in het boek aan bod inclusief alle jurisprudentie. Het boek vormt tevens een prachtige aanvulling op de dissertatie Het recht om te demonstreren waar Berend Roorda in 2016 op promoveerde bij Brouwer en Schilder, die bij dit boek zijn medeauteurs zijn. (Zie Literatuurlijst.)
(01.02.2023)

 

Kijk hier voor meer nieuwe publicaties

 

 

Knipoog

Een eerste vereischte

Mr. Dirk Fock zat namens de Liberale Unie in de Tweede Kamer en was Kamervoorzitter tussen 1917 en 1920. Hij was voorzitter in een bijzondere tijd. Pieter Jelles Troelstra verklaarde op 12 november 1918 in de Tweede Kamer dat de socialisten zich verplicht voelden om de staatsmacht te grijpen.

Dirk Fock zei dat je als voorzitter van het parlement meer tot je beschikking had dan alleen het reglement van orde:
Een eerste vereischte van een voorzitter is dat hij zich nooit boos maakt en altijd zijn humeur behoudt. Een feit is dat men met een grap zelfs de woeligste Kamer tot bedaren kan brengen.

Citaat uit Gerry van der List, Boven de partijen, pag. 164 (18.11.22)

 

Bekijk oude afleveringen Knipoog