De Autoriteit Persoonsgegevens ontving in 2020 in totaal 25.590 klachten over mogelijke misstanden met persoonsgegevens. Er is grote achterstand in de behandeling van de klachten.
Uit de onlangs verschenen Klachtenrapportage Autoriteit Persoonsgegevens 2020 blijkt dat het aantal klachten vorig jaar ongeveer op hetzelfde niveau lag als in 2019. In dat jaar kreeg de organisatie te maken met een groei van zo'n 80 procent in het aantal klachten. De organisatie waar de meeste klachten over binnenkwamen, was de Belastingdienst.
Een deel van de klachten die de Autoriteit Persoonsgegevens in 2020 ontving, had te maken met het coronavirus. Het ging bijvoorbeeld over werkgevers die de temperatuur van werknemers wilden opnemen of hen verplicht testen wilden laten afnemen. Andere zaken waren het digitaal surveilleren bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten bepaalde data te delen.Twee bedrijven kregen boetes opgelegd omdat ze de regels rond het opnemen van temperatuur van werknemers hadden overtreden.
De Autoriteit Persoonsgegevens stelde in 2020 een onderzoek in dat leidde tot een forse boete voor het OLVG Amsterdam wegens onvoldoende beveiliging van de medische dossiers. Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel kreeg een boete omdat er te hoge drempels werden opgeworpen voor inzage van de eigen gegevens door de geregistreerden.
Door het gebrek aan budget en menskracht duurde het in 2020 gemiddeld zes maanden voor de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht in behandeling kon nemen. De wachtrij is volgens voorzitter Aleid Wolfsen van de organisatie inmiddels opgelopen tot 9800 klachten. Wil de Autoriteit Persoonsgegevens alle achterstanden kunnen wegwerken, zijn er volgens Wolfsen 470 fulltimebanen nodig in plaats van de huidige 180.